Ir al contenido principal

Laudato si - unha invitación á lectura



So  unha invitación para unha lectura máis repousada

Descarga o ficheiro


O xoves 18, o Papa Francisco ben de agasallarnos con un texto, a súa segunda carta encíclica, “ Laudato si” – Loado sexas - .Texto que foi asinado por el no día de Pentecostes, o 24 de maio en Roma, e no que nos invita a poñe-los pés no chan sen deixar de mirar ao ceo. Si, porque chama a nosa atención para que botemos unha mirada á casa na que tod@s, os sete mil millóns longos de habitantes, vivimos: o mundo. Non é un texto que aborde só o tema do medio ambiente, senón que vai máis ao fondo. Pon diante dos nosos ollos a reflexión global, sen fixarse só nun aspecto, sobre a ecoloxía humana en todas e cada unha das súas dimensións. E faino así porque os problemas do mundo non se reducen nin se circunscriben, inda que tamén, ás cuestións referentes á contaminación por parte das grandes empresas; non, os problemas do mundo aféctannos a tod@s e desde perspectivas diversas. E no centro de tódolos enfoques o Papa chama a atención que non podemos poñer a ninguén máis ca persoa. Nin a tecnoloxía, nin as ganancias, nin a clase política, nin tampouco a ideoloxía economicista e liberal. Non, o centro de todo canto supón reflexionar e actuar desde un compromiso ecolóxico está no respecto e na dignidade da persoa. Unha persoa que non ha de verse desde o, pensamos nós, o observatorio privilexiado do primeiro mundo, senón que máis alá de occidente e do mundo rico, o norte, hai persoas, seres humanos, homes e mulleres que sofren e vense incapacitad@s, pola acción predadora de quen pon o interese e o resultado, a curto prazo e buscando só a eficacia, por riba dos seres humanos, “Creados a imaxe e semellanza de Deus” – fundamento da antropoloxía cristián -.
                A partires desta afirmación cerne, o texto vaise artellando nunha introdución e seis capítulos cos que se nos quere mostrar que nos atopamos diante do gran problema que hoxe pon en risco a vida e a felicidade do ser humano. Faino sen caer no vitimismo apocalíptico, senón desde unha proposta profética e alentadora. Porque posuír,  acaparar,  destruír,  dominar, tan ao uso nos modos e maneiras desde os que se abordan as solucións aos problemas hoxe en día, non só non conseguen que o mundo sexa mellor e máis san, senón que tampouco contribúe a deixarlle ás xeracións que veñen tras nós un mundo mellor do que nós o temos atopado.
                Buscando unha liña de continuidade e comuñón cos seus predecesores, os 16 primeiros números son un achegamento e unha lembranza dos textos que van de Xoan XXIII a Bieito XVI nos que se facía xa presente – non esquezamos que o texto da “Pacem in terris” de Xoan XXIII é do ano 1963 – como os Papas, desde o seu compromiso por ofrecer un maxisterio vivo e dinámico e que responda aos problemas do mundo – a Doutrina social da Igrexa (D.S.I)- chaman a atención sobre a urxencia e necesidade de tomar en serio o coidado da “casa común”, o mundo no que vivimos. Xunto aos textos dos Papas do último medio século, cita asemade ao Patriarca Ortodoxo Bartolomeu, para rematar coas palabras referidas a Francisco de Asís, de quen toma o nome cando foi elixido Bispo de Roma.  O número trece , que Francisco titula, “ o meu chamado “ mostra que nesta tarefa ninguén pode quedar nin sentirse á marxe; a vez que pon de manifesto que para tod@s, pero especialmente para os crentes, nada está perdido de antemán; hai esperanza, nada de derrotismo, e contra do que din os agoiros da negatividade, outro mundo é posible. Pero serao se verdadeiramente tomamos   conciencia de que,
“ O desafío urxente de protexer a nosa casa común inclúe a preocupación de unir a toda a familia humana na busca dun desenvolvemento sostible e integral, pois sabemos que as cousas poden cambiar”. ( L.s. 13)
A partires desta afirmación o primeiro capítulo preséntase como unha fotografía de canto está a ocorrer.E que el titula, “O que lle está a pasar a nosa casa” – nºs 17 – 61-. O quecemento global, a contaminación, a cultura do descarte, a cuestión da auga, a perda da biodiversidade, o deterioro da calidade da vida humana e a decadencia social -43-47-, para rematar coa debilidade das reaccións ante esta desfeita e da diversidade de opinións.Onde non sempre quen máis razón ten é a quen máis caso se lle fai.
                O segundo capítulo entra xa de cheo na fundamentación bíblica do tema do coidado da “casa común”, e ten coma título, “ o evanxeo da creación” – nºs 62 – 100- a esexese bíblica desde a que buscar razón e fondura á afirmación de por que este tema ha de ser unha preocupación para todo crente, sen que responda a puro snobismo. Mostra o capítulo que sendo un tema moi presente nos textos bíblicos, non sempre foi tratado coa consideración, respecto e fidelidade á Alianza merecía. As afirmacións, de White no século pasado cuestionando o compromiso da Igrexa coa ecoloxía, non son máis que expresión desta pouca comprensión, por non dicir descoñecemento sobre a relación entre a biblia e o respecto e coidado ecolóxico. Todo o capítulo é unha mirada ao misterio do Deus que crea por amor e invita a facer deste amor continuidade no coidado do creado.
                “Repensar a orientación do mundo” – nºs 101 – 136- é co que encabeza o terceiro capítulo, e quere ser unha chamada de atención fronte á deriva que, debido aos posicionamentos dos que toman as decisións que afectan a tod@s. A dobre perspectiva da tecnoloxía, a globalización tecnolóxica, as consecuencias do antropocentrismo moderno – que fala do home, pero sen contar co homeno centro da reflexión /acción – e as consecuencias deste antropocentrismo: o relativismo practico – se todo da o mesmo... – a necesidade de preserva-lo traballo e o significado da innovación biolóxica a partires da investigación son algunhas outras cuestións ás que o papa se refire.
                A proposta dunha “ Ecoloxía atenta á complexidade da realidade” – nºs 137 – 162-, conforma o capítulo cuarto do texto. Nel tenta Francisco clarificar e distinguir, para evitar caer na tentación de mesturalo e confundilo todo, cando pensamos que estamos a falar do mesmo. Así, achéganos unha visión integral de canto se atopa detrás da palabra ecoloxía. Unha integralidade que ademais da realidade ambiental, supón unha determinada proposta económica e social, e sempre tendo en conta a realidade cultural, que é plural e non única nin líquida. Dedicando os tres últimos apartados deste capítulo e apostar por unha ecoloxía humana, que busca o ben común e que esixe unha xustiza interxeneracional.
O capítulo quinto, “ algunhas liñas de orientación e acción” – nºs 163 – 201 -  lanza unha proposta incluínte de diálogo diante dunha situación, e dun problema que afecta a tod@s, e do que ninguén pode desentenderse. O que esixe que a política internacional deixe de ter orelleiras e de pensarse só para dentro dos intereses e fronteiras dos que mandan e  toman decisións. E fai un chamado desde o compromiso ético, pois se el nada neste campo sería crible, o que supón achegarse á mesa do diálogo desde actitudes de sinceridade e honestidade. E polo tanto, política e economía non han de perderse en discusións baleiras e puramente interesadas  - a ideoloxía neoliberal, como cosmovisión pechada ten o seu centro na rendibilidade e nos resultados – namentres a proposta de Francisco, volve insistir en poñer no centro á persoa na súa plenitude humana. Remata o capítulo abordando a urxencia e necesidade de que o diálogo das relixións coas ciencias non vaia por camiños nin separados nin de desconfianza, senón que ámbolos dous están chamados a escoitarse, entenderse e colaborar. E sempre non polo interese do rendible, senón polo ben, respecto e dignidade do ser humano.
                Todo o texto foi levando ao capítulo final, no que Francisco pon a mirada no centro do que ha ser unha urxencia para tod@s, crentes ou non, e que el titula, “ Educación e espiritualidade ecolóxica” – nºs 202 – 245 -. E no que propón toda unha serie de esixencias que van das opcións persoais ás decisións que han tomar as institucións responsables de formar as xeracións futuras. O que supón comezar por apostar por un estilo de vida distinto, e que non pode estar baseado no consumo e na acumulación. O que só será posible se se comeza por tomar en serio a educación que fomente o sentido crítico profético ante as cousas que van ocorrendo.O que esixe unha verdadeira conversión – cambio de corazón e actitudes – á causa ecolóxica, a causa de tod@s, porque de tod@s é a casa na que vivimos e chamamos mundo.
 As reflexións sobre a urxencia de rescatar a dimensión espiritual – que é máis ampla que a relixiosa – que toda persoa posúe, a chamada a facer de superar unha visión individualista e pechada do amor, xunto coa valoración cos sinais sacramentais – quizais un chisque de ollo aos “ Sacramentos da vida” de Leonardo Boff – e a importancia do descanso dominical – fronte á aposta neoliberal de converte-lo descanso en consumo e xustificar a quen non o ten, en que xa o terá noutro día – como vivencia celebrativa – acoller, compartir e agradecer na comuñón comunitaria – desde o compromiso trinitario dun Deus que crea por amor e ao que estamos chamados a devolver ese amor desde o coidado de canto puxo nas nosas mans.
                Remata con unha referencia a María, “ a nai que coidou a Xesús, e agora coida con afecto e dor materno este mundo ferido” ( 241).  Con unha chamada esperanzada e escatolóxica. O final do texto son dúas fermosas oracións: a oración interrelixiosa pola terra e a oración cristiá coa creación. E coas que reafirma que o texto non quere ser excluínte senón ecuménico, para poñer de manifesto o compromiso de toda relixión co coidado do mundo. E cristián para que os seguidores de Xesús non esquezamos nunca que a construción do Reino pasa polo coidado da terra que tod@s compartimos.
Amigo lector, perdoa o atrevemento.Só quería facer chegar a invitación de que , se podes, non deixes de ler este agasallo de Francisco para cant@s foramos parte do mundo e non esquecemos que é casa de tod@s, casa común. Paga a pena poñer un pouco do noso tempo e do noso corazón ao servizo dunha cuestión da que ninguén se pode sentir alleo. Porque os pobres, os esquecidos, os que van sendo descartados, gústenos ou non, son fill@s de Deus, e neles, e con eles, principalmente temos que fitar a nosa mirada e a nosa acción. Por iso unímonos en oración para dicirlle ao Deus da tenrura:
Deus dos pobres, axúdanos a rescatar aos abandonados e esquecidos desta terra
              que tanto valen aos teus ollos.” ( L.s 246)
                                                                                                                                                                                                                                                Clodomiro Ogando
  Profesor de Teoloxía Moral social.
        Instituto Teolóxico. Vigo

Comentarios

Entradas populares de este blog

Domund 2023

Corazóns aquecidos, Pés no camiño Cantos Lecturas.-  Misioneiro serás  ( 115 ) Entrada.-  Como che cantarei  (8 ) Ofertorio.-  Recibe, Señor  ( 31 )  Comuñón.-   Acharte presente  ( 51 ) Mirada agradecida             A Xornada Mundial das Misións, que en España chamamos DOMUND, é o día no que a Igrexa reza dun xeito moi especial pola evanxelización no mundo e lémbranos que todas e todos estamos chamados a participar activamente na misión.        Oración e axuda solidaria forman unha unión inseparable, porque como crentes non podemos rezar sen comprometernos solidariamente coas nosas accións, pero tampouco podemos facer accións solidarias se non as facemos xurdir da oración persoal e comunitaria.        Neste día, e do mellor das maneiras, a Igrexa mostra a súa universalidade sen fronteiras para tender a man e poñer o corazón, desde a mirada de Deus, en tódalas persoas que, dun cabo ao outro do mundo, o precisen. Palabra de misericordia ·        Porque son moitas as veces nas que nos fa

4 advento 2023

  Advento, tempo de Xenerosidade Sinal de Advento .- Engadimos un novo elemento ás miradas con corazón deste Advento, a Xenerosidade Cantos          Entrada.-   Volve, Señor ( 90 ) Lecturas.- Benaventurados ( 119   ) Ofertorio.-   Velaqui Señor o viño ( 37) Comuñón.-   Xesús chamado amigo   ( 89 ) Abrindo o corazón Chegamos ao final de traxecto deste tempo de Advento. Ao longo destas catro semanas fóisenos invitando a facer un fondo proceso de revisión das nosas actitudes e comportamentos. E non era calquera o que nos invitaba, foi a voz de Xoán Bautista a que nos ía marcando este camiño que tiñamos que preparar cada un e cada unha de nós de maneira repousada, tranquila, sincera e liberadora. E para que? Para poder chegar a esta noite co corazón preparado para acoller nel ao neno que chega para traernos ilusión, esperanza, xenerosidade e, por riba de todo, a salvación. É dicir, sentido e horizonte para a nosa vida. Unámonos logo par co

Transfiguracón 2023

  COS OLLOS ABERTOS E COS PÉS NO CHAN CANTO GOZOSO o     ENTRADA:  Vinde axiña (Nº 10) o     LECTURAS:  Escoita ti (Nº 26) o     OFERTORIO:  Déixate querer (Nº 61) o     COMUÑÓN:  Quédate Señor connosco  ESCOITA ACTIVA O medo a correr riscos é unha das cousas máis paralizantes. Temos medo ao novo, como se conservar o pasado garantira automaticamente a fidelidade ao Evanxeo. Por medo calamos cando teriamos que falar, desentendémonos cando deberiamos intervir, non debatemos temas importantes para evitar plantexamentos novidosos. Temos medo a revisar liturxias e ritos que valeron noutro tempo, pero que na actualidade non din nada. Temos medo a falar de dereitos humanos, de diversidade, a recoñecer o papel da muller dentro da Igrexa. Temos medo a poñer por riba de todo a misericordia...  Segundo o relato evanxélico, os discípulos caen por terra cheos de medo.... pero Xesús achégase e dilles –dinos-:  erguédevos, non teñades medo . Que a celebración deste domingo, a Transfiguración do Señor